søndag 16. september 2012

Tusen takk Dorte!

Jeg også, som mange mange andre strikker Skappelgenser. Så gøy at den genseren har slått an og det strikkes mohair og alpakka overalt.
 
Jeg registrerer diskusjonene om denne genseren er en kopi. Men hva så? Dorte Skappel har lagd en flott genser som slår an hos mange. Javel, så lagde vi kanskje noen slike som liknet veldig på 80tallet, men hva gjør vel det. Det var Dorte som kom flagrende med denne genseren akkurat i det rette øyeblikket, og på henne og døtrene ser den jo nydelig ut!
 
Et bildesøk på google viser Skappelgensere i alle varianter, og når det meldes om utsolgt garn i hele landet har Dorte fått til noe som vi andre bare kan drømme om, å få mange unge jenter til å strikke. Kanskje blir det bare med den ene genseren, kanskje blir den aldri ferdig heller, eller må sendes til en mor eller strikkekyndig tante som kan ferdigstille den. Men gøy er det!
 
Jeg strikker til eldstejenta, Kristina. Hun vil ha en kortere verson- slik som denne fra Freudian Kicks



Lyngfarget garn, jeg strikker med Sandnes Silk Mohair og Dale Royal Alpakka. Jeg har kjøpt 3 nøster mohair og 5 nøster alpakka. Så har jeg lagt opp 70 masker og jeg strikker hele bolen i et stykke. Det viktigste synes jeg er at den ikke klør, for rett skal være rett, mohair kan klø noe inni hampen! Så jeg valgte det mykeste og minst kløete jeg kunne finne. Derav garnvalget.

 
Ferdigbilde kommer...

6 kommentarer:

Hilde sa...

Hei!
Jeg er helt enig med deg! Genseren er både fin og god å ha på seg! Men det at Dorte kanskje har fått mange som aldri har strikket noe i hele sitt liv til å begynne å strikke det er verd noe det! Kanskje blir det med denne ene genseren, men kanskje vil mange få lyst til å fortsette og det synes jeg er det fineste med dette!! JEg har stikket en voksen genser og to barnegensre. Skal snart begynne på en til av hver.. Lykke til med din genser! Ha en fortsatt fin søndag. Hilde

Monstermønster sa...

Sant nok! Pussige greier at den har skapt så mye oppstyr, det virker som alle har et forhold til den, enten elsk eller hat :)

Synnøve sa...

Enig - mohair kan klø! Jeg heklet en gang et sjal i mohair, og det ble virkelig tvangsbrukt! Nydelig farge, jeg gleder meg til ferdigbilde :)

Blåbærlina sa...

Ja festlig at temaet strikking har laget såpass mye oppstyr og at garnleverandørene går tomme for garn og at mange nye strikkere er kommet til :O) Stilig genser, håper datteren blir fornøyd!!

Elisabeth sa...

Ah, den ser nydelig ut. Herlig farge, og den silk mohairen har jeg enda ikke fått kjent på :)Morsomt med litt strikkeoppstyr, det gir jo publisitet til hobbyen vår og fører kunsten videre.....

Silje sin blogg sa...

Jeg er enig med deg! Dette er jo rett og slett en genser som alle kan lage og den blir bare nydelig! Strikker en selv. Har igjen halvannen arm! Ser fremstykket er litt kort, men kanskje det ikke gjør noe..
Ha en fin dag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...