tirsdag 6. september 2011

Enkel strikkehals -lag den selv!

Det finnes masse flotte hals og skjerfmønster på nett. Noen kvier seg for å strikke selv og synes det er enklere å kjøpe ferdig på HM. Men om du vil ha en deilig lettstrikket hals som ikke inneholder 100% akryl så kan du med fordel lage den selv! For å strikke denne må du kunne legge opp, strikke rett og lage kast, felle av og sy sammen.


Fin tv-strik dette. Jeg har sett alle sesongene av "The Wire" i sommer, og da er det flott med et superenkelt strikketøy som krever minimalt med tankearbeid.
Rillestrikk med kast mellom gir en luftig hals med store masker. Du strikker frem og tilbake og syr sammen til slutt.


"Alle kan strikke"-halsen
300 gram alpakka- den tynne varianten til Garnstudio (som selvsagt egentlig var tenkt til et helt annet prosjekt som jeg gikk lei)
Du kan også bruke Askeladen 2 tråds, Sisu, eller annet passe tynt garn men du skal strikke med dobbel tråd. Velg et garn du liker, som ikke klør, og ikke minst velg en farge du kan bruke til klærne dine. Jeg har gammelrosa og det synes jeg er så fint til Jeans-jakke!

Legg opp 180 masker med dobbelt garn på pinne nummer 6. Strikk 3 omganger rett frem og tilbake. strikk slik videre:

1.* Strikk 1 maske, gjør et kast på pinnen*- ut hele pinnen slik at du har et kast mellom hver eneste maske. (på pinnen 359 masker)
2. *Strikk første maske, ta kastet av pinnen og slipp det ned.* Fortsett slik hele pinnen slik at du er tilbake til opprinnelig maskeantall på pinnen (180 masker) Du får nå ekstra lange løse masker i rillene.
Gjenta omgang 1 og 2 til passe bredde.

Når du har strikket halsen bred nok avslutter du med 3 omganger rettstrikk før du feller av løst.
Sy sammen halsen og fest trådene. Surr 3 ganger rundt halsen. Denne halsen er myk, deilig og varm! Du kan bruke den slik den er eller pynte den med en fin nål.
Modellen min er ikke voksen så halsen ble litt stor til henne, men til meg er den perfekt!

11 kommentarer:

Kristin sa...

Åh, denne så skikkelig deilig ut!! :) En sånn har jeg også lyst på!

Elisabeth sa...

Dette må jo være en perfekt hals for alle som ønsker seg slike fra butikkene :) Så fint at du forklarer, jeg tror nemlig på at alle kan strikke!

Lene sa...

Denne skal jeg nok klare å få strikka ja:-)

Torhild sa...

Den er da skøn. Den minde meg om de sjerfan vi strikka som litt store barn. PÅ rundpind. x antall masker og så strikke vi til vi hadde halve lengden- deretter slapp vi ned hveranden maske og VUPTI så hadde vi et sjerf som var dobbelt så langt og hadde lange luftige maske- + ast det var dobbelt. Vi sydde endan sammen med å sette frynse på. Herlighet.-hadde mange av denslagsen.

Pernilla sa...

Ser deilig ut!
er alltid bra å ha minst et strikkeprosjekt man kan sitt med fremfor tv;n.
Pernilla

duBedåre sa...

Flott og enkel hals! Og så fin modell,da. Syns hun kledde den store halsen, jeg!

lise sa...

Kanskje denne halsen kan passe for en som ikke har vært så strikkemotivert på lenge også..? Garn har jeg i alle fall nok av.

Jordmor-Hanne sa...

Enkel og flott - det liker vi!

Jannicke sa...

Så fin den var å så snill du er som deler oppskrift :) Takker for det, da vet jeg om en sjerfglad mamma som får myk julepresang i år ;)

Sangfuglen sa...

nice. en sånn burde jo jeg også lage!

litjjenta sa...

Så lekker farge det var på denne. Tenker den blir herlig nå når kulden setter inn! Lurer på om jeg snart må begynne på vinterstrikket jeg også

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...